Waarom heb je een huisstijl nodig?

Er wordt weleens gezegd dat een huisstijl de identiteit van een bedrijf weerspiegeld. Dit klinkt misschien overdreven maar het is zeker het belangrijkste visitekaartje. Het maakt je bedrijf herkenbaar voor bestaande klanten en nieuwe klanten kunnen zich aangesproken voelen door de stijl. Een succesvolle huisstijl kan extra waarde aan je merk geven; het ontwerp en het kleurgebruik kunnen vernieuwing uitstralen of je bedrijf juist professioneel doen overkomen.

Wat is een merkstijl?
Laat je niet verwarren door het woord “stijl”, het gaat niet alleen om de kleuren en het lettertype. Natuurlijk zijn deze van belang maar een merkstijl omvat de visuele weergave en de merkstrategie.

Belangrijke elementen van de huisstijl:

  • Logo
    Een logo is in feite niet meer dan een plaatje, maar door de merkstrategie wordt er een betekenis aan gegeven. Het logo van je bedrijf zal constant terug komen op advertenties, visitekaartjes, stickers of verpakkingsmateriaal. Het is daarom erg belangrijk en iets waar jouw klanten je bedrijf in een oogopslag aan kunnen herkennen.
  • Typografie
    Een goed uitgekozen typografie of lettertype, kan het verschil maken tussen een professionele uitstraling of een zelf geknutselde flyer. Dit beïnvloedt het vertrouwen dat iemand in je bedrijf krijgt, wanneer ze je voor het eerst zien. Onderschat de kracht van een goed lettertype dus niet!
  • Het kleuren palet
    Om herkenbaar te blijven moet je consequent zijn in je kleurgebruik. Het ideale kleurgebruik verschilt per industrie en zal heel anders zijn voor een verzekeraar dan voor een cupcake winkel. Maar deze richtlijn kan je wel gebruiken: Kies één hoofdkleur uit die overal terugkomt en kies daarna nog één of twee kleuren uit voor nuances. Houd er rekening mee dat de kleuren jouw identiteit uitstralen, een combinatie van rood en groen zou de verkeerde indruk kunnen wekken.
  • Merkstrategie
    Als de visuele weergave van je merk is bepaald, moet hier nog een persoonlijk karakter aan worden toegevoegd. Dit kan gedaan worden met een merkstrategie. De belangrijkste vraag die je moet beantwoorden is: Welke aspecten van jouw bedrijf en product maken je speciaal en zijn belangrijk voor je klanten? Aan de hand van deze punten kun je die vragen beter beantwoorden:
    1. Ken je product of service – Wees goed op de hoogte van alle pro´s en con´s van je product (door de ogen van je klant) en wees realistisch over wat je merk inhoudt en wat het zou kunnen worden.
    1. Ken je klanten – Klanten kopen of consumeren om een vaak onvoorspelbare reden. Denk, vraag en observeer om erachter te komen wat de exacte reden is dat  jouw product gekocht wordt.
    1. Ken je rivalen – Of je het wilt geloven of niet, je opereert in een concurrerende markt, dus zorg ervoor dat je de concurrentie een stap voor bent. Leer zo veel mogelijk over jouw concurrenten en probeer van hun fouten te leren.
    1. Geef je merk vorm – In sommige gevallen baseren consumenten hun keuze niet op het aangeboden product, maar op het merk. Dit is het moment dat een goede merkstijl zijn vruchten afwerpt. Zorg ervoor dat je merk niet stil staat en altijd passend blijft bij je doelgroep. Zolang jouw klanten zich kunnen identificeren met je merkstijl, ben je op de juiste weg.
Bron: http://blog.payleven.nl/advies-huisstijl/